Training Module for the summer training for primary level teachers in May 2025.
Telugu Module
ఈ కరదీపికలో ముఖ్యంగా తెలుగు మౌఖిక భాషా అభివృద్ధిపై ప్రత్యేక దృష్టి సారించబడింది. మాతృభాషలో బలమైన పునాది లేకుండా పిల్లలు చదవడం, వ్రాయడం, భావించడం వంటి నైపుణ్యాలు పొందడం కష్టం. భాషా అభివృద్ధికి మాతృభాషలో బలమైన పునాది అవసరం. శిశువయస్సులో తెలుగు భాష వినిపించడం, మాట్లాడించడం, శబ్దాలను గుర్తించటం ద్వారా పిల్లలలో భాష పట్ల మక్కువ పెంపొందించవచ్చు. ఇందులో కథలు, పద్యాలు, సంభాషణలు, మరియు నాటికల ద్వారా భాషా వినూత్నతను పెంపొందించే మార్గాలను వివరించడం జరిగింది. ధ్వని, అక్షర గుర్తింపు కోసం శబ్దాలు గుర్తించడం, అక్షరాలు విడదీయడం, కలపడం మొదటి-చివరి ధ్వనులు గుర్తించడం వంటి కార్యకలాపాలు ఉన్నాయి. ఇవి పిల్లలలో చదవడానికి ముందస్తు నైపుణ్యాలను బలపరుస్తాయి. పఠనం, పఠన వ్యూహాలు, తరగతి గది అన్వయంలో భాగంగా పఠన పూర్వక, పఠనావగాహన, పఠనానంతర కృత్యాల గురించి వివరించబడ్డాయి. ధారాళంగా చదువడం అంటే ఏమిటి? దానిని పెంపొందించేందుకు వ్యూహాలు చేర్చబడ్డాయి. లేఖనాభివృద్ధి కోసం లేఖనా సంసిద్ధత కార్యక్రమాలు, అక్షరాల రూపాలు, పదాలు, వాక్యాల నిర్మాణం, మరియు స్వతంత్ర రచనకు ప్రేరణ ఇవ్వడం వంటి అంశాలను సాధించడానికి తరగతి గదికి అన్వయించుకోడానికి గల వ్యూహాలు పొందుపరచబడ్డాయి. FLN మూల్యాంకనంలో బేస్లైన్, మిడ్ లైన్, ఎండ్లైన్ మూల్యాంకనాల నిర్వహణ విధానం. ప్రగతి నమోదు మొదలగు అంశాలు వివరించడం జరిగింది.
ఈ కరదీపిక ఉపాధ్యాయులకు తెలుగు భాషాబోధనలో పాఠశాల విద్యార్థుల పునాది నైపుణ్యాలను బలోపేతం చేయడంలో అనుసరించదగ్గ ఉత్తమ పద్ధతులను అందిస్తుంది. దీని అమలుతో విద్యార్థులలో మౌలిక భాషా, గణిత సామర్థ్యాల సాధన (FLN) విజయవంతమవుతుందని ఆశిద్దాం.
Urdu Module
High School Training Modules
English Training Module
INDEX
Sl.No Name of the Topic
1 Registration, Reflect & Refresh
2 Class-room Scenarios
3 Development of Interactive Skills
4 Teaching Listening
5 Teaching Speaking
6 Teaching Reading
7 Teaching Writing
8 Formative Assessment Tools
9 CPD (Continuous Professional
Development)
10 ICT Integration with TLP
11 Contextual Grammar
12 Project Based Learning
13 Developing Reflective Thinking
14 Extensive Reading
15 Strategies for Struggling Readers
Maths Module
Objectives of Training Programme on Capacity Building for High
School Mathematics Teachers
1) Enhancement of Pedagogical Skills
i) Improve teaching methodologies aligned with current curriculum and student needs.
ii) Promote student-centered and activity-based learning.
2) Upgrading Content Knowledge
i) Strengthen understanding of core mathematical concepts and advanced topics.
ii) Address gaps in subject knowledge.
3) Integrating Technology in Teaching
i) Train teachers to use digital tools and resources (e.g., GeoGebra, Desmos, smart boards).
ii) Encourage the use of online platforms for interactive learning.
4) Promoting Assessment Skills
i) Develop skills to design effective formative and summative assessments.
ii) Use assessment data to inform instruction.
5) Fostering Inclusive Teaching Practices
i) Equip teachers with strategies to support diverse learners, including those with special needs.
ii) Encourage gender-sensitive and equitable teaching.
6) Encouraging Professional Collaboration
i) Build networks for peer learning and resource sharing.
ii) Promote collaborative lesson planning and reflective practice.
7) Strengthening Classroom Management
i) Train on effective classroom strategies to enhance student engagement and discipline.
Social Training Module
The APSCF-2011 specifies that children should participate in learning activities that reflect class-specific academic standards. Only then can it be considered qualitative education. That is why academic standards are specified for each class and each subject. The primary objective of the teaching-learning process is to achieve academic standards based on the information obtained from textbooks and additional sources.
The following are the six Academic Standards in Social Studies
1. Conceptual Understanding.
2. Read the given text, Understanding and Interpretation.
3. Information Skills.
4. Reflection on contemporary issues.
5. Mapping Skills.
6. Appreciation and Sensitivity.


Please give your comments....!!!